Thursday, June 30, 2016

[Paper Review #4 30/06/16] Engaging Spect-actors with Multimodal Digital Puppetry

Engaging Spect-actors with Multimodal Digital Puppetry
Céline Coutrix, Giulio Jacucci, Anna Spagnolli, Lingyi Ma, Matti Helin, Gabriela Richard, Lorenza Parisi, Stefano Roveda, Prayag Narula
NordiCHI '10



내용 요약

  • Digital puppetry 시스템을 만들어 Naples Museum에서 사용
  • 총 3명의 puppeteers가 참여, puppeteer는 모니터링 시스템을 통해 관객의 반응을 보면서 인형을 조종. 관객은 화면에 있는 인형과 대화하며 인터랙션 가능
  • 관객 반응을 비디오 녹화 후 체계적인 방법을 통해 분석, 시스템을 평가함

방법론
  • Grounded theory, constant comparison analysis: The discovery of grounded theory. 1967
  • Constant comparison analysis: Qualitative Data Analysis: A Compendium of Techniques and a Framework for Selection for School Psychology Research and Beyond. 2008.
  • PAD scale for measuring emotion: Pleasure-arousal-dominance: A general framework for describing and measuring individual differences in temperament. 1996.
  • Open coding (creating initial categories), continues with axial coding (parsing out relationships), selective coding (coding around core categories): An Encounter with Grounded Theory: Tackling the Practical and Philosophical Issues. 2001.
  • Praat S/W (annotating audio): http://fon.hum.uva.nl/praat/
  • Anvil S/W annotating video): http://www.anvil-software.de/
  • Negotiated clip selection: Points of viewing children’s thinking: A digital ethnographer’s journey.
  • Kappa index (good agreement, moderate agreement, etc.): The measurement of observer agreement for categorical data in Biometrics.


배울 점
  • 수 많은 방법론을 사용, 분석하기 까다로운 video를 체계적으로 분석하고 많은 인사이트를 만듦
  • 박물관에서 연구를 진행한 점이 인상적임. 언젠가 나도 박물관에 무언가를 전시하고 그에 대한 피드백을 연구하고 싶다.
  • Narrative를 통해 현장의 생생한 분위기와 인사이트를 동시에 전달함


추후 참조 논문: 

  • Grounded theory, constant comparison analysis: The discovery of grounded theory. 1967
  • Kappa index (good agreement, moderate agreement, etc.): The measurement of observer agreement for categorical data in Biometrics.


Thursday, June 16, 2016

Using localhost in EI Capitan

https://coolestguidesontheplanet.com/get-apache-mysql-php-and-phpmyadmin-working-on-osx-10-11-el-capitan/

Wednesday, June 15, 2016

Installing wget on mac

How to guide:
https://coolestguidesontheplanet.com/install-and-configure-wget-on-os-x/
(Current version is 1.18)

I got an error saying:
configure: error: in `/Users/end/Downloads/Sources/wget-1.16.3′:
configure: error: The pkg-config script could not be found or is too old. Make sure it
is in your PATH or set the PKG_CONFIG environment variable to the full
path to pkg-config.

I resolved it with this command:
./configure –with-ssl=openssl –with-libssl-prefix=/usr/local/ssl
(I found it here http://osxdaily.com/2012/05/22/install-wget-mac-os-x/)

Tuesday, June 14, 2016

[Paper Review #3 14/06/16] Tangible Remote Controllers for Wall-Size Displays

Tangible Remote Controllers for Wall-Size Displays
Yvonne Jansen, Pierre Dragicevic, Jean-Daniel Fekete
CHI '12


내용 요약

  • Wall-Size Display (WSD) 인터랙션에 대한 다섯 가지 요구사항을 정리 (내용은 동의가 되지만 어떻게 정해졌는지에 대한 내용이 없어서 아쉬움)
  • WSD에 대한 기존의 접근을 정리 1) Mid-air interaction techniques 2) Surface-based interaction techniques 3) Fixed physical controls 4) tangible interaction techniques (2,3,4 추후 참조할 것)
  • 제안하는 tangible interface 소개
  • 제안 인터페이스와 터치의 비교
  • Sample applications (추후 참조)



배울 점

  • Requirement 정리 후 이에 따라 기존 연구를 분석, 새로운 인터페이스를 제안
  • 실험 설계가 명료함. 공백을 많이 사용해서 읽기가 쉽고 이미지도 알기 쉽게 되어있음
  • Sample application. 실험은 단순히 설계되었고 sample application에서 제안된 인터페이스에 대한 비전을 보여줌



의문

  • Requirement에 대한 근거가 좀 더 제시되었으면 좋았을 것



추후 참조 논문

  • WSD task 정리: Mid-air pan-and-zoom on wall-sized displays



마음에 든 한 구절

  • "Despite the wealth of solutions that have been proposed so far, the search for effective interaction techniques remains a challenge."

Tuesday, June 7, 2016

[Paper Review #2 07/06/16] Comparing Physical, Overlay, and Touch Screen Parameter Controls

게으름으로 인해 이틀이나 빼먹었다. ㅎㅎ 그래도 계속하자!

Comparing Physical, Overlay, and Touch Screen Parameter Controls
Melanie Tory, Robert Kincaid
ITS '13

내용 요약

  • physical, guide overlay on touch screen, touch screen에서 dial과 slider에 대한 성능(?) 비교를 함



배울 점

  • 실험이 굉장히 간단하면서도 구체적으로 짜여있음. 하드웨어 구현이 매우 간단했을 듯. 논문도 짧은 시간 내에 가능했을 것
  • introduction이 읽기 쉬움.
    1) 논문 범위 정의
    2) physical interface의 장점과 그로 인한 motivations
    3) physical interface의 단점
    3) overlay idea가 어디서 왔는지, motivations
  • Boxplots. 보기 쉽다
  • R 사용. plot도 자동으로 생성됐을 것
  • 반복적인 태스크로 시간에 따른 변화 관찰 가능. regression 가능.
  • Questionnaire visualization 방법



의문

  • 반복적인 태스크에서 physical slider는 touch slider에 비해 장점을 갖지 못함 -> eye-fixation time 밖에 장점이 없단 말인가? physical-visual feedback이 더 강하지 않을까? -> Jansen의 논문은 physical slider



추후 참조 논문

  • Physical slider의 장점과 application: Jansen, Y., Dragicevic, P., & Fekete, J.-D. Tangible remote controllers for wall-size displays CHI '12



Thursday, June 2, 2016

[Paper Review #1 02/06/16] Color Portraits: From Color Picking to Interacting with Color

1일 1논문 읽기 프로젝트 시작!

Color Portraits: From Color Picking to Interacting with Color
Ghita Jalal, Nolwenn Maudet, Wendy E. Mackey

contextual interview를 상당이 체계적으로 풀어냈다는 점이 인상적. 8명의 전문가가 각기 다른 분야 (graphics, exhibition, painting, etc.)에 종사함에도 불구하고 그들의 공통적인 activity를 찾아내고 도식화 했다는 점이 인상적이다.

나중에 참고할 것
  • Analysis 설명
  • 관찰 결과를 5가지로 정리하고 디자인 스페이스를 만든 것
  • 이 디자인 스페이스를 바탕으로 기존 컬러피커를 분석함 (일반 툴, 엔지니어 툴, 디자이너 툴에서)
  • 이 디자인 스페이스를 충족할 수 있는 새로운 인터페이스를 만들고 평가함


추후 참조 논문
  • Contextual interview 분석방법: Glaser, B. & Strauss, A. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Transaction, Chicago, 1999.